گام به گام مطالعات اجتماعی نهم | درس 22: حقوق و تکالیف شهروندی

گام به گام مطالعات اجتماعی نهم | درس 22: حقوق و تکالیف شهروندی


جواب فعالیت صفحه 151 مطالعات اجتماعی نهم

۱- به کمک دبیر، قانون اساسی را به کلاس بیاورید (شما می توانید با مراجعه به پایگاه اینترنتی گروه مطالعات اجتماعی دفتر تألیف کتاب های درسی به نشانی http://social studies dept. talif. sch.ir متن کامل قانون اساسی را بارگیری (دانلود) و از آن استفاده کنید).

الف) با استفاده از قانون اساسی، توضیح اصول ۷ و ۲۰ راکه درصفحهٔ ۱۵۳ نوشته نشده است، بنویسید.

اصل 7: طبق دستور قرآن کریم (وَ امرهُم شوری بینَهُم وَ شاوِرهُم فی الامر) شوراها (مجلس شورای اسلامی، شواری استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر این ها) از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند.

اصل20: همة افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همهٔ حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخورداند.

ب) در مقابل هریک از حقوق شهروندی که در این درس نوشته شده است، یک یا چند اصل قانون اساسی را که به آن مربوط می شود پیدا کنید و شمارهٔ آن را در کنار مطلب مربوط بنویسید. (توجه: برخی از اصول قانون اساسی ممکن است دو یا چند مورد از حقوق شهروندی را پوشش دهند و برخی از حقوق نیز ممکن است چند اصل را شامل شوند.)

حق برخورداری از عدالت قضایی (اصل 34 و 35) حق برخورداری از عدالت قانونی (اصل 32 و 38) حق مشارکت سیاسی (اصل 6) حق برخوردای از رفاه و تأمین اجتماعی (اصل 24 و 31)

مطالب پیشنهادی:

جواب فعالیت صفحه 152 مطالعات اجتماعی نهم

۲- گفت وگو کنید. با توجه به آنچه در درس تاریخ امسال خواندید، چند مورد از حقوق شهروندی را که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است، با حقوق مردم در دورهٔ قاجاریه مقایسه کنید. از این مقایسه چه نتیجه ای می گیرید؟ مردم برای به دست آوردن حقوق شهروندی خود چه تلاش هایی کرده اند؟

1) قانون اساسی حق بین سرنوشت برای حکومت که در زمان قاجار تا قبل از مظفرالدین شاه شخص اول مملکت همه کار بود و حکومت استبدادی حکم فرما بود.

2) در مورد بعد از امضا حکومت مشروطه نیز هر کسی نمی توانست به عنوان نماینده مجلس ملی انتخاب شود همه مردم نیز نمی توانستند در انتخابات شرکت کنند.

3) در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر اساس کتاب آسمانی قرآن و دین اسلام نوشته شده اما قوانین وضع شده در دوره مشروطه بیش برگرفته از کشورهای فرانسه و بلژیک بود و توسط روشنفکران نوشته شده بود.

۳- کار برگهٔ شمارهٔ (١۶) را کامل کنید.

جواب کاربرگه شماره 16 در لینک (http://bistshoo.ir/post/141) قرار دارد. جهت مشاهده، روی لینک کلیک کنید.

لیست تمام گام به گام‌های مطالعات اجتماعی نهم:
۹۹/۱۱/۲۸ تعداد بازدید: ۳۹۵۸

مطالعات اجتماعی نهم

گام به گام مطالعات اجتماعی نهم

توجه:

در صورت اشکال در پرداخت یا عدم دریافت فایل پس از پرداخت، از طریق صفحه تماس با ما پیگیری نمایید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی