پیشنهادات ویژه جهت موفقیت در امتحانات

گام به گام فارسی نهم | درس نهم: راز موفقیت

گام به گام فارسی نهم | درس نهم: راز موفقیت


جواب خودارزیابی صفحه 76 فارسی نهم

1- چرا همکلاسی خواجه نصیر به او لقب «کوه آهن» داد؟

زیرا معتقد بود او خستگی نمی‌شناسد و با اینکه دوازده سال بیشتر نداشت نیمی از روز را در محضر یک استاد و نیمی دیگر را در محضر استاد دیگری می‌گذراند ولی آثار خستگی در چهره اش نمایان نمی‌شد.

2- ویژگی های اخلاقی ابوریحان و خواجه نصیر را مقایسه کنید.

هر دو پشتکار و همت زیادی در فراگیری علم و دانش، داشتند هر دو پیگیر مسئله‌های علمی بودند؛ هر دو خواستار دانستن علم بودند تا خواندن آن، یاد گرفتن مشتاقانه مسائل علمی، یادگیری در همه حال و در همۀ وضعیت‌ها و همه شرایط.

3- به نظر شما راز موفّقیّت، در زندگی امروز، چیست؟

داشتن همت و پشتکار، برنامه ریزی، تلاش و کوشش، تفکر و به کار بردن تجربیات دیگران.

4- چرا ابوریحان بیرونی در آخرین لحظات عمر خود، اصرار داشت مطالب جدیدی بیاموزد؟

چون دوست نداشت در نادانی و جهالت بمیرد. او معتقد بود که انسان مسئله‌ای را بداند و بمیرد بهتر است تا نادانسته و جاهل بمیرد.

جواب گفت و گو صفحه 77 فارسی نهم

1- خود را به جای خواجه نصیرالدّین توسی بگذارید و از زبان او علّت های موفّقیّتش را بیان کنید

سلام، بچه‌ها می‌دونید چرا من موفق شدم؟ به خاطر: استفاده از زمان مناسب دوران کودکی برای استفاده از محضر چند استاد معتبر و خوب، مطالعه و تحقیق و بحث و مناظره برای رسیدن به پاسخ دلخواه مناسب، آرامش یافتن هنگام درس خواندن و بحث کردن در مورد مسائل مهم، سرعت زیاد یادگیری‌هایم و استفاده کامل از زمان شبانه روزی برای مطالعه، خسته نشدن هنگام یادگیری و مطالعه و استفاده از استادان، داشتن پدری صبور و مهربان که قسمتی از بحث و گفت و گو را با او انجام می‌دادم، توجه به پیرامون خودم برای پی بردن به پدیده‌های طبیعی و آفریده‌ها برای رسیدن به خداشناسی و خودشناسی، هدفم از خواندن، دانستن بود پس بسیار می‌خواندم و در گنجینه‌ام جای می‌دادم.

2- داستان ابوریحان بیرونی را به صورت نمایش در کلاس اجرا کنید.

ابتدا تقسیم کار کنید و به هر کدام از دوستان و هم کلاسی‌هایتان یک نقش بدهید. سپس گفت و گوی شخص را به او گوشزد کنید چند بار تمرین کنید آن گاه نمایش را اجرا کنید.

مطالب پیشنهادی:

جواب نوشتن صفحه 78 فارسی نهم

1- نوع رابطۀ معنایی (ترادف، تضاد) کلمه‌های زیر را مشخص کنید.

جاهل، دانا متضاد
فروزان، بی‌فروغ متضاد
نقره فام، سیمگون مترادف
فراست، زیرکی مترادف
بلندآوازه، گمنام متضاد
بحث، گفت و گو مترادف

2- مانند نمونه، جدول زیر را کامل کنید.

فعل زمان نوع شمار شخص بن
شنیدم گذشته ساده مفرد اول شخص شنید
می‌خندیدیم گذشته ماضی استمراری جمع اول شخص خندید
گفته‌اند گذشته ماضی نقلی جمع سوم شخص گفت
بپرسید حال ماضی التزامی جمع دوم شخص پرس
دارد می‌نویسد حال مضارع مستمر مفرد سوم شخص نویس

3- جملۀ زیر با کدام قسمت درس، ارتباط معنایی بیشتری دارد؟ دلیل آن را بنویسید.

«انسانِ بلند همت تا پایه ای بلند به دست نیاورد، از پای طلب ننشیند»

هرچه بیشتر می‌آموخت عشق و علاقه‌اش به دانش اندوزی بیشتر می‌شد. به تشنه‌ای می‌مانست که ساعت‌ها در بیابانی خشک و زیر نور خورشید فرزوان مانده است و سپس به آب می‌رسد ولی هرچه از آن می‌نوشد گویی تشنه‌تر می‌شود.

4- آرایه‌های هر عبارت را مشخص کنید.

الف) هر روز درخت وجود نصیرالدین، پر بارتر می‌شد.

تشبیه: درخت وجود

ب) همه یک صدا نام او را بر زبان می راندند.

کنایه: بر زبان راندن کنایه از مشهور شدن

لیست تمام گام به گام‌های فارسی نهم:
۹۹/۱۰/۰۹ تعداد بازدید: ۱۹۱۲۵

فارسی نهم

گام به گام فارسی نهم

نظرات کاربران
ادمین نمدارید اگه ندارید من هستم
توجه:

در صورت اشکال در پرداخت یا عدم دریافت فایل پس از پرداخت، از طریق صفحه تماس با ما پیگیری نمایید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی