جواب فکر کنید صفحه 105 علوم تجربی نهم

وجود خورشید در زندگی ما اهمیت زیادی دارد. چند مورد از آنها را بیان کنید.

1) گرم کردن کره زمین

2) ایجاد چرخه فصول

3) ایجاد چرخه آب

4) ایجاد بادها و طوفان ها

5) ایجاد موج برای تصفیه آب دریاها

6) انرژی خورشیدی جزو انرژی های پاک

7) فراهم کردن انرژی لازم برای فتوسنتز گیاهان و سپس انرژی برای تمام جانداران

جواب فعالیت صفحه 106 علوم تجربی نهم

هدف: تعیین جهت شمال و جنوب جغرافیایی در شب

در محلی که ستارگان به خوبی در شب قابل رؤیت هستند، صورت فلکی دب اکبر را پیدا کنید، سپس ستاره ششم را به ستاره هفتم با یک خط وصل کنید و خط را حدود ۵ برابر فاصله بین دو ستاره امتداد دهید. به ستارهای خواهید رسید که چندان هم پرنور نیست. آن ستاره قطبی است. وقتی رو به آن بایستید، به سمت قطب شمال زمین ایستادهاید. ستاره قطبی، دم صورت فلکی دب اصغر است. در صورت امکان تصویر و فیلم تهیه و به کلاس ارائه نمایید.

ستاره قطبی (ستاره جُدّی) در شب در نقطه شمال آسمان و شمال جغرافیایی قرار دارد. بعد از یافتن آن و تعیین شمال با ایستادن رو به شمال، دست راست، شرق و دست چپ، غرب و پشت، جنوب خواهد بود.

جواب فعالیت صفحه 107 علوم تجربی نهم

با استفاده از جدول بالا، فعالیت زیر را انجام دهید.

۱- کمترین و بیشترین زاویه میل قبله مربوط به کدام استان هاست؟

کمترین انحراف مربوط به استان آذربایجان شرقی شهر ارومیه (17 درجه) و بیشترین انحراف مربوط به استان هرمزگان شهر بندرعباس می باشد. (5/72 درجه)

۲- زاویه میل قبله در استان محل سکونت شما چقدر است؟

در استان تهران زاویه ی انحراف 5/38 درجه می باشد. هر فرد با توجه به استان خود از روی جدول 1 می تواند میزان زاویه انحراف قبله را اندازه بگیرد.

۳- با جست وجو در منابع معتبر و اینترنت، زاویه میل قبله سایر شهرستان های استان محل سکونت خود را پیدا کنید و با استفاده از روش بالا، جهت قبله مدرسه یا منزل خود را تعیین کنید.

با کمک معلم خود جهت قبله مدرسه را تعیین کنید. ابتدا شمال و جنوب مدرسه را تعیین کرده و جنوب غرب آن را می یابیم سپس با توجه به زاویه انحراف قبله شهر خود، قبله را تعیین می کنیم.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 108 علوم تجربی نهم

درباره تفاوت سیاره و ستاره اطلاعاتی را جمع آوری کنید و در کلاس ارائه نمایید.

1) سیارات از خود نور ندارند ولی ستارگان از خود نور تولید می کنند.

2) سیارات به دور ستارگان می چرخند.

3) جرم سیارات بسیار کمتر از جرم ستارگان می باشد.

4) نیروی گرانشی ستارگان از سیارات بیشتر است.

جواب فعالیت صفحه 109 علوم تجربی نهم

با توجه به جدول ویژگی سیارات، در شکل زیر نام سیارههای واقع در محدودههای الف، ب، پ و ت را بنویسید.

جواب فعالیت صفحه 109 علوم تجربی نهم

الف) مشتری (برجیس)، کیوان (زحل)، اورانوس، نپتون - سیارات

ب) مشتری (برجیس)، کیوان (زحل)، اورانوس، نپتون - سیارات

پ) بهرام (مریخ)، مشتری (برجیس)، اورانوس، نپتون - سیارات

ت) مشتری (برجیس)، کیوان (زحل)، اورانوس، نپتون

جواب فکر کنید صفحه 109 علوم تجربی نهم

به نظر شما،آیا امکان حیات در عطارد و مشتری، وجود دارد؟ چرا؟

خیر، در عطارد حیات نیست چون یک طرف آن همیشه رو به خورشید می باشد طرف رو به خورشید به شدت داغ و طرف تاریک به شدت سرد می باشد. همچنین عطارد هیچگونه اتمسفری ندارد. در مشتری نیز حیات نیست. چون با فاصله زیاد آن از خورشید انرژی اندکی از خورشید به آن میرسد، پس بسیار سرد می باشد همچنین اتمسفری بسیار غلیظ از گازهای هیدروژن، هلیوم، متان، آمونیاک، کربن مونوکسید دارد ولی در برخی اقمار مشتری دانشمندان احتمال کم حیات را می دهند.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 111 علوم تجربی نهم

در مورد سایر کاربردهای ماهواره ها و سرنوشت آنها پس از اتمام مأموریت اطلاعات جمع آوری کنید و به صورت تصویری به کلاس ارائه نمایید.

1) ماهواره های مخابراتی: ارتباط مخابراتی بین کشورها را برقرار می سازند و در ارسال برنامه های رادیویی و تلویزیونی کاربرد دارند.

2) ماهواره های هواشناسی: گرفتن تصاویر ماهواره ای از اتمسفر زمین و ابرها و کمک به هواشناسان در پیش بینی وضع هوا.

3) ماهواره های نظامی: عکس برداری از مراکز نظامی دشمن و تحرکات نظامی دشمن و ابزار نظامی دشمن و هدایت موشک ها.

4) ماهواره های جاسوسی: عکس برداری از مراکز حساس کشورها مثل مراکز نظامی، امنیتی، هستهای و شنود مکالمات.

5) ماهواره های تحقیقات فضایی: برای تحقیقات فضایی و عکس برداری از اجرام موجود در فضا و...

6) ماهواره های تحقیقات زمینی: برای تحقیقات زمینی مثل اکتشافات جغرافیایی، معادن و گسترش در بیابان ها استفاده می شود.

7) ماهواره های نقشه برداری: برای نقشه برداری از دور از تمامی مناطق زمین مورد استفاده قرار می گیرد.

8) ماهواره های هدایت دریایی و کشتی ها

9) ماهواره های کشاورزی

10) ماهواره های موقعیت یاب

سپس تمام ماهواره ها پس از اتمام مأموریت خود به داخل جو زمین سقوط کرده و می سوزند و نابود می شوند برخی نیز در فضا رها می شوند.

جواب فکر کنید صفحه 112 علوم تجربی نهم

چرا بیشتر شخانه ها در اقیانوس ها سقوط می کنند؟

چون سطح اقیانوس ها از خشکی ها بیشتر است پس احتمال افتادن آن ها در اقیانوس ها بیشتر است.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 112 علوم تجربی نهم

با مراجعه به منابع معتبر علمی درباره مشکلات فضانوردان در فضا و اقدامات علمی که برای رفع آنها انجام شده، اطلاعاتی جمع آوری کنید و در کلاس ارائه کنید.

1) مشکل بی وزنی و در نتیجه ضعیف شدن ماهیچه ها و پوک شدن استخوان ها به دلیل از دست دادن کلسیم از استخوان ها، برای رفع این اشکال فضانوردان با وسایل خاص در زمان های خاصی ورزش می کنند و غذاهای کلسیم دار و قابل جذب می خورند.

2) مشکل استفاده از خودکار: از مدادهای خاص استفاده می کنند.

3) مشکل کمبود آب: علاوه بر انتقال آب از زمین به ایستگاه فضایی، فاضلاب و بخار آب تولید شده توسط فضانوردان توسط دستگاهی مجهز تصفیه و به آب قابل خوردن تبدیل می شود.

4) مشکل خوردن آب: آب در کیسه های نی دار قرار دارد که با فشار کیسه آب از طریق نی به دهان می آید.

5) مشکل توالت کردن: توالت ها مجهز به مکنده های بسیار قوی هستند که مدفوع و ادرار را جمع کند.

6) مشکل میز غذا: ظروف غذاها روی میز بسته می شوند و برای اضافه کردن نمک و فلفل به غذا از آب نمک و فلفل حل شده در نوعی روغن که در کیسه هایی قرار دارند استفاده می شود.

مطالب مرتبط: