جواب فعّالیت کلاسی صفحه 83 پیام های آسمانی نهم

به نظر شما چگونه ممکن است که دوست انسان از یک سو به عنوان برترین اندوخته و سرمایه معرفی شود و از سوی دیگر به عنوان پاره‌ای از آتش؟

چون که در دوران نوجوانی و جوانی میزان تاثیرپذیری از دوست بالا میباشد و شخص می کوشد مانند دوست خود حرف بزند و مثل او رفتار کند و مثل او زندگی کند. بنابراین اگر با افراد فاسد دوستی کنیم، ناخودآگاه وجودمان را ناپاکی و بدی فرا میگیرد ولی اگر با افراد خوب و نیکوکار دوستی کنیم رفتارهای خوبش بر ما تاثیر گذاشته و ما هم به خوبی گرایش پیدا میکنیم.

جواب فعّالیت کلاسی صفحه 84 پیام های آسمانی نهم

شاید شما نمونه‌هایی از این اثرپذیری تدریجی را از دوستان پیرامون خود دیده باشید. این نمونه‌ها را برای دوستان خود بیان کنید.

دوست خوب: علاقه‌مند شدن به امور عبادی مانند نماز و تلاوت قرآن و... بعد از مشاهدۀ انجام آنها توسط دوستان نزدیک، موفقیت در یک رشته ورزشی به علت تشویق دوست و شرکت در تمرینات به همراه دوست صمیمی، موفقیت در دروس و شغل

دوست بد: گرایش به تفریحات ناسالم، اعتیاد، بیماری روحی و عاطفی و توجهات به نامحرمان

جواب فعّالیت کلاسی صفحه 87 پیام های آسمانی نهم

فرهاد به همراه خانوادهٔ خود به یک محلهٔ جدید آمد. او در این محل با یکی از هم سن و سالان خود، که در همسایگی‌شان بود، دوست شد؛ اما با گذشت زمان، رفتارهایی از او دید که متوجه شد که وی دوست مناسبی نیست. فرهاد اکنون بر سر یک دوراهی است؛ از یک سو نمی‌خواهد به دوستی خود با او ادامه دهد و از سوی دیگر نمی‌داند که چگونه می‌تواند به این دوستی نامناسب پایان دهد. شما چه پیشنهادهایی به او می‌دهید؟

با صراحت در گفتار، قاطعیت در برخورد، ماورت با خانواده و کم کردن ساعت‌های ارتباط با آن دوست تا آنجایی که می‌شود به روابط با او پایان دهد و برای آسان تر شدن این کار باید کسی دیگر که معیارهای خوبی برای دوست شدن دارد را برگزیده و با او رفت و آمد کند و کم کم این دوست خویش را جایگزین دوست نامناسبش نماید.

جواب فعّالیت کلاسی صفحه 89 پیام های آسمانی نهم

به نظر شما چگونه می‌توان از ایجاد دلبستگی‌ها و علاقه‌های افراطی در دوستی‌ها جلوگیری کرد؟ و اگر کسی دچار این اشتباه شود، چگونه می‌تواند خود را از این وابستگی نجات دهد؟

1) برنامه ریزی برای اوقات شبانه روزی و پرهیز از بیکاری و منظم کردن ارتباط با شخص مورد نظر
2) فعالیت‌های ورزشی متناسب با سن و ورود به تیم‌های ورزشی
3) توجه به عبادت
4) توجه به عواقب و ثمرات دوستی افراطی و نامناسب

جواب خودت را امتحان کن صفحه 93 پیام های آسمانی نهم

۱- چرا انتخاب دوست در دوران نوجوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است؟

زیرا در سنین بلوغ (دوران نوجوانی)، عواطف انسانی در حال رشد و شکوفایی است و برقراری پیوند دوستی در این دوران به این شکوفایی کمک می‌کند و باعث پرورش عواطف نرع دوستی و محبت ورزی می‌شود. همچنین وقتی علاقۀ قلبی بین دو دوست ایجاد می‌شود. آن دو از صفات و محبت ورزی می‌شود.همچنین وقتی علاقۀ قلبی بین دو دوست ایجاد می‌شود آن دو از صفات و حالات هم دیگر تاثیر می‌پذیرند. میزان این تاثیر پذیری در دوران نوجوانی بسیار بالاست و گاه به حدی است که شخص می‌کوشد مانند دوست خود حرف بزند و مثل او انتخاب و زندگی کند.

۲- چرا در روایات به دوری از دوستی با افراد نادان سفارش شده است؟

زیرا با دادن مشورت‌های غلط و نادرست به دوستان خود زمینه‌های انحراف و لغزش آنان را فراهم می‌آورند.

۳- دو مورد از کارهایی را بیان کنید که برای میانه روی در دوستی‌هایمان باید انجام دهیم.

1) پرهیز از گفتن تمام اسرار به دوست
2) نداشتن توقع بیجا از دوست
3) پرهیز از علاقه افراطی

۴- با توجه به آیات ۲۸ و ۲۹ سورهٔ فرقان، حال و روز کسانی را که در دنیا، دوستان خوبی انتخاب نکرده‌اند، بیان کنید.

1) دو دست خود را با دندان می‌گزند.
2) آرزوی همراهی با پیامبر را می‌کنند.
3) از انتخاب دوستان بد افسوس می‌خورند.
4) از گمراهی از یاد خدا به واسطه دوست گمراه پشیمان می‌شوند.

۵- هم نشین بد در روایات به چه چیزهایی تشبیه شده است؟

به شمشیری زهر آلود تشبیه شده‌اند که اگرچه ظاهرشان براق و زیباست اما اثری خطرناک دارند.

جواب پیشنهاد صفحه 93 پیام های آسمانی نهم

در اشعار و ضرب المثل‌های ما مطالب فراوانی دربارۀ دوست هست. چند نمونه از آنها را پیدا کنید و در کلاس بخوانید.

یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد / آنکه یوسف به زر ناسره بفروخته بود.

عمری ز پی مراد ضایع دارم / وز دور فلک چیست که نافع دارم

با هر که بگفتم که ترا دوست شدم / شد دشمن من ده که چه طالع دارم

ریسمانی گردنم افکنده دوست / می‌کشد هر جا که خاطر خواه اوست

دوست آنست که گیرد دست دوست / در پریشان حالی و درماندگی

یک گِل دوست بدتر از هزار سنگ دشمن.

دشمن دانا به از نادان دوست!

و...