پیشنهادات ویژه جهت موفقیت در امتحانات

گام به گام پیام‌‌های آسمانی کلاس نهم | درس 3: راهنمایان الهی

گام به گام پیام‌‌های آسمانی کلاس نهم | درس 3: راهنمایان الهی


جواب فعالیت کلاسی صفحه 35 پیام‌های آسمانی نهم

به نظر شما، ما به عنوان یک مسلمان چگونه می‌توانیم در گفتار، رفتار و پوشش خود، تسلیم امر خدا باشیم. دربارهٔ این موضوع با هم کلاسی‌هایتان گفتگو کنید.

با الگو قرار دادن پیامبران که در برابر امر خدا تسلیم بودند.

جواب فعالیت کلاسی صفحه 38 پیام‌های آسمانی نهم

به نظر شما در موارد زیر چگونه می‌توانیم در راه خدا استقامت کنیم؟

۱- شیطان ما را برای ترک واجباتی همچون نماز و روزه وسوسه می‌کند.

برای جلوگیری از وسوسه های شیطان می توان با مطالعات درباره برکات نماز و روزه و فواید آنها در زندگی خود را تقویت کنیم و درباره اثار آن مطلع شویم.

۲- کسی ما را دعوت به حضور در برخی مجالس و یا برخی فضاهای مجازی نامناسب می‌کند.

با شرکت کردن در مجالس مذهبی و فرهنگی میتوانیم از وضعیت و آثار نامطلوب مجالس یا فضاهای نامناسب آگاهی کامل پیدا کنیم و از شرکت کردن در اینگونه مجالس خودداری کنیم.

۳- شیطان ما را برای ناسزا گفتن به دیگران به هنگام خشم و عصبانیت وسوسه می‌کند.

با مراجعه کردن به آیات و روایات ائمه معصومیت هنگام عصبانیت میتوانیم از آثار نامطلوب عصبانیت مطلع شویم همچنین سبب می شود که از آنها چیزهایی یاد گرفته و در هنگام عصبانیت خود را کنترل کنیم.

جواب فعالیت کلاسی صفحه 40 پیام‌های آسمانی نهم

با کمک اعضای گروه و با توجه به آنچه که در خصوص زندگی حضرت محمد (ص) می‌دانید، نمونه‌هایی از ایستادگی آن حضرت در برابر عقاید باطل را بیان کنید.

پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌واله) برای آن که هدف الهی خود را پیاده کند و دین خدا را در سرزمین اعراب حاکم گرداند، زحمات و تلاش‌های فراوانی نمودند؛ اما یکی از کارهای ارزش‌مند حضرت این بود که با اوهام، خرافات و خیال‌پردازی‌‌هایی که اعراب به آن مبتلا شده بودند، مبارزه کرد و زنگار و غبار عقل و خرد بشر را از اوهام و خرافات پاک کرد. اعراب جاهلی پیش از اسلام سال‌های بسیاری بود که با فرهنگ و آداب و رسومی خو گرفته بودند که سراسر آن‌را افسانه و خرافه‌پرستی، موهومات و تعصبات قبیله‌ای و.... فرا گرفته بود، به طوری‌که بزرگترین سد، در راه پیش‌رفت اسلام همین مسأله قلم‌داد می‌شد. و خود این رشته‌های بی‌اساس یکی از علت‌های عقب‌ماندگی ملّت حجاز از دیگر ملت‌ها به شمار می‌رفت.

در این‌جا به چند نمونه از این خرافات و اوهام اشاره می‌کنیم :

1. مردم برای آمدن باران، به دم گاو چوبی را می‌بستند و آتش می‌زدن و گاو شروع به دویدن و نعره کشیدن می‌کرد، آن‌ها این عمل را تشبیه به رعد و برق می‌کردند.
2. چنان‌چه اگر گاو ماده­‌ای آب نمی‌خورد، علت را وجود دیوی میان شاخ­‌های گاو نر می­‌دانستند، به همین دلیل، بر سر و صورت گاو نر می­‌زدند.
3. هنگامی‌که شتر ماده­‌ای مریض می­‌شد، شتر نر سالمی را به قید قرعه داغ می­‌کردند تا آن شتر ماده بهبود یابد.
4. زمانی‌که شخص بزرگی از دنیا می­‌رفت، در کنار قبرش گودالی حفر کرده و شتری را در آن حبس می­‌کردند تا از گرسنگی و تشنگی بمیرد، تصور بر آن بود که میت در روز حشر بدون وسیله نماند.
5. آنان به هنگام ورود به محلی جدید، برای دوری از شر اجنه و طاعون، ده مرتبه صدای الاغ در می­‌ آوردند و هنگام گم‌شدن در صحرا لباس­‌های‌شان را وارونه به تن می­‌کردند تا پیدا شوند و... .

در چنین دوران جاهلیتی بود که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با تمام قدرت و از خود گذشتگی، تلاش کرد تا اوهام و خرافات را از جامعه انسانی بزداید و آثار جاهلیت را از میان بردارد. حضرت زمانی‌که «معاذ بن جبل» را به یمن فرستادفرمود: «ای معاذ آثار جاهلیت و افکار و عقاید خرافی را از میان مردم نابود کن و سنت‌های اسلام را که همان دعوت به تفکر و تعقل است زنده کن».

مطالب پیشنهادی:

جواب فعالیت کلاسی صفحه 42 پیام‌های آسمانی نهم

چه خرافه‌هایی در منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، وجود دارد؟ به نظر شما چرا مردم به دنبال این خرافات می روند؟

در مناطق مختلف متفاوت است ولی برای نمونه:

1- اگر موی سر را در راه بریزند، گنجشگ برده و با آن لانه می‌سازد و صاحب مو سرگیجه می‌گیرد.

2- اگر ناخن گرفته شده را زیر دست و پا بریزند، فقر می‌آورد.

3- دندان افتاده را باید سه بار شست و سپس دفن کرد و در سوراخ دیوار گذاشت تمامی خرافات ناشی از جهل و عقاید باطل است و باید با آنها مبارزه کرد.

جواب خودت را امتحان کن صفحه 42 پیام‌های آسمانی نهم

۱- یک نمونه از تسلیم پیامبران الهی در برابر دستورات خداوند را بیان کنید.

مشکلات و سختی‌هایی که در زندگی برایش پیش می‌آید، به خواست خداوند و برای امتحان کردن اوست، در برابر تمامی آنها صبر کرد و خود را خواست خداوند نشان داد.

۲- چرا پیامبران الهی در راه انجام دستورات خداوند استقامت فراوانی می‌کردند؟

زیرا به راه خود و آنچه به آن دعوت می‌کردند ایمان داشتند.

۳- سه مورد از ویژگی‌های مهم پیامبران را نام ببرید.

1- تسلیم در برابر امر خداوند

2- استقامت و پایداری در راه خدا

3- پیروی نکردن از عقاید باطل و مبارزه با آنها

جواب پیشنهاد صفحه 42 پیام‌های آسمانی نهم

١- وقتی بخواهیم از کسی یاد کنیم، معمولا به لقبی از او اشاره می‌کنیم که بالاترین و بهترین لقب اوست. به این عبارت که ما در تشهد نمازهای خود می‌گوییم، توجه کنید. …وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمّدًا عَبدُه و وَ رَسولُه و دربارهٔ اینکه چرا از پیامبر اکرم ابتدا با لقب عبد و سپس با لقب رسول یاد می‌شود، تحقیق کنید و در کلاس برای هم کلاسی‌هایتان بخوانید.

۲- دربارهٔ ماجرای مرگ ابراهیم فرزند حضرت محمد (ص) که در کودکی از دنیا رفت و اتفاقاتی که در آن روز افتاد، تحقیق کنید و ارتباط آن را با ویژگی سوم پیامبران یعنی مبارزه با عقاید باطل و خرافات بیان کنید.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در سال ششم هجرت، نمایندگانی را به کشورهای خارجی، از جمله مصر فرستاد. حاکم مصر هر چند دعوت پیامبر را نپذیرفت، ولی همراه پاسخ نامه‌اش، هدایایی از جمله کنیزی به نام ماریه برای پیامبر فرستاد. این کنیز بعدها افتخار همسری پیامبر را پیدا کرد و فرزندی برای رسول خدا آورد که پیامبر نامش را ابراهیم گذاشت. پیامبر به شدت به ابراهیم علاقه مند بود ولی ابراهیم در 18 ماهگی بیمار شد و از دنیا رفت.
پیامبر در مرگ او به شدت غصه‌دار شد و در سوگ او چنین فرمود:« ای ابراهیم، کاری از ما برای تو ساخته نیست. تقدیر الهی برگشت پذیر نیست. چشم پدرت در مرگ تو گریان و دلش محزون و غمگین است، ولی هرگز سخنی که مایه خشم خداست، بر زبان جاری نمی‌سازد. اگر وعده صادق و حتمی خدا نبود که ما نیز به دنبال تو خواهیم آمد، در فراقت بیش از این گریه می کردم و محزون می‌شدم.» آنگاه پیامبر خدا به علی علیه السلام دستور داد بدن ابراهیم را غسل دهد و کفن کند. ابراهیم در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

روزی که ابراهیم درگذشت، کسوف رخ داد. برخی گفتند: خورشید بخاطر مرگ ابراهیم گرفته است. پیامبر وقتی این سخن را شنید، بیرون آمد و پس از حمد الهی فرمود:«خورشید و ماه دو نشانه از نشانه‌های الهی هستند و بخاطر مرگ یا زندگی هیچ کس نمی‌گیرند.»

لیست تمام گام به گام‌های پیام‌‌های آسمانی نهم:
۹۹/۱۰/۲۱ تعداد بازدید: ۱۸۳۰۷

پیام های آسمانی نهم

گام به گام پیام های آسمانی نهم

نظرات کاربران
💜
توجه:

در صورت اشکال در پرداخت یا عدم دریافت فایل پس از پرداخت، از طریق صفحه تماس با ما پیگیری نمایید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی