جواب کار در کلاس صفحه 2 ریاضی (1) دهم
1 الف) مجموعه $\mathbb{R}-\mathbb{Q}$ چه نام دارد؟ آن را روی شکل مقابل هاشور بزنید و دو عضو دلخواه از آن را در ناحیهٔ هاشور خورده بنویسید.
مجموعه اعداد گنگ نام دارد و با $Q'$ نمایش داده میشود.
ب) دو عددگویا مثال بزنید که عدد صحیح نباشند و آنها را روی شکل مقابل در محل مناسب بنویسید.
$-\frac{3}{4},\frac{2}{7}$
پ) اعداد زیر را روی شکل و در محل مناسب بنویسید.
$\sqrt{17},0,200,\frac{\pi }{2},2/6,2\sqrt{5},-\frac{25}{3},-9$
ت) مجموعه اعداد صحیح غیر حسابی را با نمایش اعضا بنویسید.
$Z-W=\left\{ -1,-2,-3,-4,... \right\}$
ث) مجموعهٔ $W-\mathbb{N}$ چند عضو دارد؟
فقط یک عضو دارد و آن عدد صفر است.$W-N=\{0\}$
2- هریک از اعداد داده شده را در یکی از جاهای مشخص شده روی محور بنویسید. کدام یک از این شش عدد گنگاند؟ زیر آنها خط بکشید.
$2/45,\frac{-7}{2},6,-4/9,\pi ,-\sqrt{2}$
اعداد $-\sqrt{2}$ و $\pi$ اعدادی گنگ هستند
جواب فعالیت صفحه 3 ریاضی (1) دهم
اگر $a$ و $b$ دو عدد حقیقی دلخواه باشند، به طوری که $a \lt b$ آنگاه جدول زیر را کامل کنید.
نمایش هندسهای |
نمایش مجموعهای |
بازه |
نوع بازه |
$\{x\in \mathbb{R}|a \lt x \lt b\}$ |
(a,b) |
باز |
|
$\{x\in R|a \le x \le b\}$ |
[a,b] |
بسته |
|
$\{x\in R|a \le x \lt b\}$ |
[a,b) |
نیم باز |
|
$\{x\in R|a \lt x \le b\}$ |
(a,b] |
نیم باز |
|
$\{x\in \mathbb{R}|1 \lt x \le 5\}$ |
(1,5] |
نیم باز |
|
$\{x\in R|-3 \lt x \le 2\}$ |
[-3,2) |
نیم باز |
جواب فعالیت صفحه 4 ریاضی (1) دهم
اگر $a$ عدد حقیقی دلخواهی باشد، جدول زیر را کامل کنید.
نمایش هندسهای |
نمایش مجموعهای |
بازه |
نوع بازه |
$\{x\in \mathbb{R}|x>a\}$ |
$(a,+\infty )$ |
باز |
|
$\{x\in \mathbb{R}|x\ge a\}$ |
$[a,+\infty )$ |
نیم باز |
|
$\{x\in \mathbb{R}|x\le a\}$ |
$(-\infty ,+\infty )$ |
نیم باز |
|
$\{x\in \mathbb{R}|x \lt a\}$ |
$(-\infty ,a)$ |
باز |
|
$R$ |
$(-\infty ,+\infty )$ |
باز |
|
$\{x\in \mathbb{R}|x\le 3\}$ |
$[3,+\infty )$ |
نیم باز |
|
$\{x\in \mathbb{R}|x<5\}$ |
$(-\infty ,5)$ |
باز |
جواب کار در کلاس صفحه 5 ریاضی (1) دهم
1- درستی یا نادرستی عبارتهای زیر را مشخص کنید:
الف) $\frac{4}{3}\in [\frac{1}{2},2)$ ← درست
ب) $-2\in (-2,0]$ ← نادرست
پ) $0\in (-2,0]$ ← درست
ت) $-2\in (-2,0]$ ← درست
ث) $-1\in \{-2,0\}$ ← نادرست
ج) $[-1,2]\subseteq (-1,2)$ ← نادرست
چ) $\{0,1\}\subseteq [-1,2)$ ← نادرست
ح) $\varnothing \subseteq (-17,0]$ ← درست
خ) $[2,5)=(2,5]$ ← نادرست
د) $\sqrt{2}\in (0,1)$ ← نادرست
2- هر یک از اعداد زیر عضو یک یا چند تا از بازههای داده شده هستند. هر عدد را به بازه یا بازههای نظیر آن وصل کنید.
$0/2$ ← $(-2,3)$ و $(\frac{-1}{2},\frac{1}{2}]$
$6/022\times {{10}^{23}}$ ← $[3,+\infty )$
$\frac{-5}{2}$ ← به هیچکدام از بازه ها تعلق ندارد.
$-500$ ← $(-\infty ,-4)$
$\sqrt{3}$ ← $[1,4]$ , $(-2,3)$
$-2$ ← $[-2,0)$
3- نمایش هندسی دو بازه $A=(-4,2] و B=(-1,3]$ را روی محور زیر رسم کنید و سپس حاصل عبارتهای زیر را بنویسید.
الف) $A\bigcap B$
$A\bigcap B=(-1,2]$
ب) $A\bigcup B$
$A\bigcup B=(-4,3]$
پ) $A-B$
$A-B=(-4,-1]$
ت) $B-A$
$B-A=(2,3]$
جواب فعالیت صفحه 5 ریاضی (1) دهم
فرض کنید A مجموعهٔ اعداد طبیعی کمتر از 4 و B مجموعهٔ اعداد صحیح کمتر از 4 باشد.
الف) این دو مجموعه را با نمایش اعضای آنها مشخص کنید.
$A=\{1,2,3\}$
$B=\{3,2,1,0,-1,...\}$
ب) A چند عضو دارد؟ 3 عضو
پ) دربارهٔ تعداد اعضای B چه میتوان گفت؟
تعداد اعضای مجموعه B بیشمار است.
جواب کار در کلاس صفحه 6 ریاضی (1) دهم
1- متناهی یا نامتناهی بودن هر یک از مجموعههای زیر را مشخص کنید. دربارهٔ مجموعههای متناهی سعی کنید تعداد دقیق یا تقریبی اعضای هر یک از آنها را بنویسید.
مجموعه |
نامتناهی |
متناهی |
تعداد اعضا |
مجموعه اعداد اول یک رقمی |
✔ |
4 |
|
مجموعه انسانهای روی زمین |
✔ |
حدود هفت میلیارد |
|
مجموعه اعداد طبیعی فرد |
✔ |
- |
|
مجموعه سلولهای عصبی مغز یک انسان |
✔ |
حدود 100 میلیارد |
|
مجموعه تمام دایرههای به مرکز مبدأ مختصات |
✔ |
- |
|
مجموعه دانش آموزان مدرسهٔ شما |
✔ |
حدود 300 نفر |
|
مجموعه اعداد طبیعی ده رقمی |
✔ |
9/000/000/000 |
|
مجموعه درختهای جنگلهای آمازون |
✔ |
حدود 390/000/000/000 |
|
مجموعه کسرهای مثبت با صورت یک |
✔ |
- |
|
مجموعه مضرب های طبیعی عدد 10 |
✔ |
- |
|
بازه (1 , 0) |
✔ |
- |
|
مجموعه مولکولهای موجود در یک مول مشخص از آب |
✔ |
برابر عدد آواگادرو |
2- دو مجموعهٔ متناهی نام ببرید.
الف) مجموعه اعداد زوج کمتر از 100
ب) مجموعه حالتهایی که در پرتاب دو تاس اتفاق میافتند.
3- دو مجموعهٔ نامتناهی مثال بزنید که یکی از آنها زیر مجموعهٔ دیگری باشد.
مجموعه اعداد گویا $(Q)$ و مجموعهی اعداد صحیح $(Z)$ که $Z\subseteq Q$
4- دو مجموعهٔ نامتناهی مثل A و B مثال بزنید که $A\subseteq B$ بوده و $B-A$ تک عضوی باشد.
A را مجموعه اعداد طبیعی (N) و B را مجموعه اعداد حسابی (W) در نظر بگیرید در این صورت داریم؛
$A\subseteq B$
$B-A=\{0\}$
تذکر: تعداد اعضای برخی از مجموعههای متناهی ممکن است بسیار زیاد باشد؛ با این حال با داشتن امکانات لازم و صرف وقت کافی ممکن است بتوان تعداد آنها را به دست آورد.
جواب فعالیت صفحه 7 ریاضی (1) دهم
الف) $\frac{1}{3}$ عددی بین 0 و 1 است.چهار عدد گویای دیگر از بازهٔ (0،1) بنویسید و جواب خود را با جوابهای دوستانتان مقایسه کنید.
$\frac{300}{401},\frac{17}{18},\frac{5}{2016},\frac{1}{8}$
تنوع عددها بسیار زیاد است.
ب) آیا میتوان بین 0 و 1 به هر تعداد دلخواه عدد گویا ارائه کرد؟
بلهپ) در مورد متناهی یا نامتناهی بودن اعداد گویای موجود در بازهٔ (0، 1) چه نتیجهای میگیرید؟
بین صفر و یک، تعداد نامتناهی عدد گویا وجود دارد.
ت) در مورد متناهی یا نامتناهی بودن $\mathbb{Q}$ میتوان گفت؟
$Q$ مجموعهای نامتناهی است.
ث) اگر A دارای یک زیر مجموعهٔ نامتناهی باشد، آنگاه A یک مجموعه نامتناهی خواهد بود.
جواب تمرین صفحه 7 ریاضی (1) دهم
1- فرض کنید $U$ مجموعهٔ تمام مضربهای طبیعی عدد 5 باشد.
الف) $U$ را با نمایش اعضای آن بنویسید.
$A=\{5,10,15,20,...\}$
ب) $U$ متناهی است یا نامتناهی؟ نامتناهی
پ) یک زیرمجموعهٔ متناهی از $U$ بنویسید.
$B=\{10,20,...,80,90\}$
ت) دو زیر مجموعهٔ نامتناهی مانند $C$ و $D$ از $U$ بنویسید؛ به طوری که $C\subseteq D$.
$D=\{10,20,30,40,...\}$
$C=\{100,200,300,...\}$
2- متناهی یا نامتناهی بودن مجموعههای زیر را مشخص کنید.
الف) مجموعه اعداد طبیعی. نامتناهی
ب) مجموعه شمارنده های طبیعی عدد 3.
متناهی است زیرا؛
$\{1,2,3,4,6,9,12,18,36\}$
پ) بازه$(\frac{1}{4},\frac{1}{2})$. نامتناهی
ت) $A=\{x\in \mathbb{N}|1 \lt x \lt 2\}$
متناهی $A=\{\}$
ث) مجموعهٔ مضربهای طبیعی عدد 100. نامتناهی
3- دو مجموعهٔ نامتناهی مثال بزنید که اشتراک آنها مجموعهای متناهی باشد.
مجموعه اعداد طبیعی $(N)$ و مجموعهی اعداد صحیح بین 5- تا 5+ $(A)$.
$\left. \begin{matrix} \text{ }\!\!~\!\!\text{ }\!\!~\!\!\text{ }N=\{1,2,3\}\begin{matrix} {} & {} & {} \\ \end{matrix}\text{ }\!\!~\!\!\text{ } \\ \text{ }\!\!~\!\!\text{ }\!\!~\!\!\text{ }A=\{-4,-3,...,3,4\}\text{ }\!\!~\!\!\text{ } \\ {} \\ \end{matrix} \right\}\Rightarrow A\bigcap{N}=\{1,2,3,4\}$
4- حاصل هر یک از مجموعههای زیر را با رسم بازههای آنها روی یک محور به دست آورید:
الف) $(-3,0)\bigcup (-2,5]$
$(-3,0)\bigcup (-2,5]=(-3,5]$
ب) $(-\infty ,6]\bigcap (2,9)$
$(-\infty ,6]\bigcap{(2,9)}=(2,6]$
پ) $(3,+\infty )\bigcap (6,10]$
$(3,+\infty )\bigcap (6,10]=(6,10]$
ت) $(-\infty ,1)\bigcup (1,+\infty ]$
$(-\infty ,1)\bigcup (1,+\infty ]=R$
ث) $(3,+\infty )-[2,4)$
$(3,+\infty )-[2,4)=[4,+\infty )$
ج) $(2,4)-[3,+\infty )$
$(2,4)-[3,+\infty )=[2,3]$
5- مجموعهٔ $\mathbb{R}-\{3\}$ را روی محور نشان دهید و سپس آن را به صورت اجتماع دو بازه بنویسید.
$R-\{3\}=(-\infty ,3)\bigcup (3,+\infty )$
6- اگر $A\subseteq B$ و $B$ مجموعهای متناهی باشد، آنگاه $A$ متناهی خواهد بود یا نامتناهی؟
تعداد اعضای A از B کمتر است، بنابراین A هم متناهی خواهد بود.